När jag läser Miriam Olssons inlägg i SvDs bloggstafett om att ta betalt på internet slås jag av en fascinerande tanke. Jag tror faktiskt jag vet något jag skulle vara beredd att betala för på en nyhetssite.
Det som fascinerar mig är att det inte är fantastisk journalistik (en hygienfaktor), högupplösta bilder eller egen webb-tv.
Istället skulle jag vara beredd att betala för en (algoritmisk) personlig redaktör som väljer ut det innehåll som den av tidigare erfarenhet vet att just jag skulle vara intresserad av. Jag skulle inte längre mötas av förstasidor som denna utan alltid vara säker på att min personliga redaktör lyfter fram artiklar som liknar sådana jag klickat på tidigare eller artiklar liknande sådana jag engagerat mig och kommenterat på.
Denna typ av lösning skulle gå runt alla de problem med betalväggar som inte direkt rör betalningsvilja. Se så enkelt sedan, en initial teknikinvestering och sedan en marginalkostnad på 0 kr per ny prenumerant.
Så skapar man nischmedia av en bred produkt och så skapar man individuellt mervärde utan att skada de komponenter som driver den befintliga produkten (inlänkar, sökmotortrafik osv).
Vad tror ni, skulle du vara beredd att betala för detta?