Nyheter som annonskontext

En tanke som slagit mig de senaste dagarna är om annonsörer någonsin haft en riktig vilja att synas vid nyheter. Tidningarnas distributionsfördel av information direkt hem till dörren satte annonsörerna i en sits där man inte hade mycket att välja på och vanan att annonsera i dagstidningar växte fram.

Annonskontext

Med ett modernt perspektiv där tidningarna inte längre har denna distributionsfördel (internet tog den ifrån dem), är nyheter verkligen fortfarande relevant material att annonsera vid? Vad händer när annonsbudgeten ska placeras och man får välja mellan att synas bland någons vänner och foton på Facebook eller i anslutning till den senaste stora världskatastrofen?

  • Såg en härlig placering igår hos Aftonbladet. Det var en ruta infälld i artikeltexten, så man kunde inte undvika att se den. Produkten: Bantningspreparat. Artikeln: Ulf Larssons dödsruna.

  • Ouch, helt klart underligt att annonsörerna inte reagerar starkare på sådant här.

    Har ju cirkulerat en del intressanta artikel/annons-kompositioner som flygresor i anslutning till flygkrascher osv. men det verkar krävas ganska mycket för att någon ska sätta sig och tänka över helhetsbilden, hur påverkas uppfattningen av annonsören av besökarens sinnesstämning liksom?

    Den lite kusliga tanken i bakgrunden är ju detta att tidningar kanske i själva verket inte alls är en speciellt trevlig annonskontext och att detta faktiskt kommer bli ett riktigt problem inom snar framtid...

blog comments powered by Disqus