Läsvärt – 07 October 2009

  • What consumers want from online news – McKinsey Quarterly – Media & Entertainment – Publishing
    Lite äldre undersökning om internetbeteende (2007) med en tydlig poäng: nyhetskonsumenter på internet har en tendens att vända sig till flera källor för information, något som öppnar upp för aggregatorer (tänk Google News).

    Lite osäker på hur relevant denna undersökning är idag men denna tendens att söka flera källor på internet lever vidare.

  • Så ska vi tjäna mer pengar på annonserna
    Spännande och utmanande projekt. Nog går det att utvinna några kronor extra genom att justera den modell man använder idag, men vill man ta det till nästa nivå krävs nog ett ganska vågat omtänk.
  • Thomas Mattsson – Bloggen om Expressen
    intressanta siffror som väcker en hel del funderingar, dels visar det ju att Expressens totala räckvidd är mycket större än man kanske tänkt sig och dels funderar man över vilka hemsidor de som läser papperstidningen besöker. Är de expressen på papper/aftonbladet på webben? Hur ser dessa siffror ut för Aftonbladet?
  • Webbransonering?
    Intressant rapport av Erik Forsberg (Mindpark) från januari i år. Största överraskningen är grafen med KPI och prenumerationspriset för HD, prisjusterat var HD drygt dubbelt så dyr att prenumerera på 2008 som 1991..
  • Google CEO Eric Schmidt On Newspapers & Journalism
    Given läsning om Eric Schmidts syn på tidningsbranschen och dess framtid. Rör vid flera spännande områden, som värdet av en tidnings varumärke för produkten.
  • Rescuing The Reporters « Clay Shirky
    Det är mycket prat om undersökande reportage och nyhetsrapportering i demokratins namn som riskerar att försvinna om tidningarna inte överlever. Här river Clay Shirky isär en tidning och och noterar att bara 6 av 59 i personalen faktiskt arbetar med att producera nyheter. Fantastisk avslutning med tankeställaren: hur räddar vi dessa reportrar ur en brinnande affärsmodell?
  • Realtid är inte framtid – bara lite mindre forntid
    Läsvärt och tankeväckande. Även om jag inte är övertygad om betydelsen av bättre annonser för tidningshusens överlevnad.

    Funderar en hel del över detta med att vi hos Google skriver in våra intentioner i ett sökfält på ett vis vi inte gör hos någon annan och hur man skulle kunna fånga detta beteende i andra affärsmodeller.

  • The Death of the Newspaper | MintLife Blog | Personal Finance News & Advice
    Fascinerande hur grafen över upplagorna för USAs 25 största kan fungera som underlag för en sådan graf (ett upp och nedvänt stapeldiagram), med W.S.J. som ända undantag…
blog comments powered by Disqus