Som bekant började ju Google i en sökmotor men har idag vuxit tillsynes slumpmässigt lite i alla möjliga branscher med Gmail, Google Reader, Blogger och ett gäng till.
Google producerar dock nästintill inget eget innehåll och man har varken journalister eller traditionella redaktörer anställda, kan man vara ett medieföretag ändå? Desto fler försök jag gör att lista moderna tidningars möjliga distributionskanaler desto tydligare blir det att Google börjat ta en starkare och starkare ställning mellan tidningsläsare och innehåll.
De tre Googleprodukter jag hela tiden återkommer till är Google News, Google Reader och Google (sök). Google News är en given tidningsprodukt där man inte bara tar hjälp av andra tidningars nyhetsprioritering utan också skapar något större genom att föra samman flera olika tidningar. I Google Reader kan vi läsa de flesta tidningars hela nyhetsflöde gratis och utan reklam genom RSS-flöden som tidningarna själva tillhandahåller. Googles sök ger oss smidigt ett urval av automatiskt prioriterade artiklar om vi söker efter en nyhet.
Utan större motstånd håller Google på och tar över relationen med kunden helt och hållet, en möjlig framtid är att Dagens Nyheter om några år kommer få bråka lika mycket med Google om att synas i Google News som Gillette bråkat med ICA för att få synas på hyllorna (ICA äger i princip den svenska dagligvarukunden).
En skrämmande, men relativt oundviklig, utveckling när en aktör lyckas växa sig så stark.